Historie

Theater de Liefde begint als een teleurstelling. Mylou Frencken en Gerrie Hondius zijn enthousiast over de nieuwe voorstelling die ze aan het maken zijn, maar de impresario heeft zojuist voorgerekend dat deze voorstelling ‘niet uit kan’. Hij kan het niet verkopen. ‘Een voorstelling van drie mensen plús een technicus? Dan kun je het hele kleinezalencircuit al op je buik schrijven. Tenzij je erop toe wilt leggen natuurlijk.’ 

‘Maar, maar, maar…’, sputtert Mylou. ‘Hoe kunnen we dán onze mooie voorstelling spelen?’ ‘Je eigen theater beginnen’, luidt het antwoord. Gedeprimeerd zitten ze even later achter een kop koffie. ‘Welja, logisch. Je eigen theater beginnen. Tuurlijk joh. Waarom niet.’ 

Maar wat begint als een verongelijkt potje mokken, verandert in een vonkje. Een eigen theater beginnen? Waarom inderdaad eigenlijk niet? Ze beginnen te fantaseren over een garage of een loods, hup een lamp en een gordijn erin, en spelen maar. Ze gaan het roeptoeteren in de stad: wij willen een kleinschalig theater exploiteren! Haarlem heeft behoefte aan een mooi intiem theatertje, voor kleinkunst, cabaret en muziek! Ze mogen van de gemeente de cursus Pitchen met passie volgen en lanceren hun idee in het Ideeëncafé. Gezocht: een geschikte locatie in de binnenstad van Haarlem! 

Dan staat opeens de Begijnhofkapel te huur. Meteen maken ze een afspraak en gaan erheen. Het is precies wat ze zoeken, het blijkt zomaar te bestaan! Daarmee is de weg vrijgemaakt voor Theater de Liefde. Want de droom heeft inmiddels een naam. En dankzij de komst van Simone Lensink is er nu ook een stichting, en een bankrekening. Het drietal kan de huur van de Begijnhofkapel overnemen.

De gekozen naam past perfect in de omgeving. Maar een theater beginnen in coronatijd? Gekkenwerk toch? Dan maar gekkenwerk. Met zijn drieën duiken ze optimistisch in het avontuur. Annemarie Waterhout wil de programmering wel op zich nemen. Een leger van vrijwilligers meldt zich spontaan aan. Mensen brengen gordijnen, stoelen, lampen, koelkasten, kapstokken. De komst van Theater de Liefde is voor velen bemoedigend, mensen hebben er zin in, ze willen erbij zijn. Van meet af aan wordt het initiatief op handen gedragen. Van teleurstelling naar droom naar theater. Groot en mooi gemaakt door louter vrijwilligers, door de liefde. 

Maar corona is nog niet weg. In maart 2021 streamen Gerrie en Mylou hun voorstelling Aanwaaien dan maar, bij wijze van virtuele opening. Pas in september kan het theater officieel worden geopend. Dat wil zeggen, met een zaalbezetting van tweederde. Hoe moet het dan met de twee uitverkochte avonden van Theo Maassen? Moeten we 80 mensen gaan teleurstellen? ‘Wij gaan helemaal niemand teleurstellen’, zegt programmeur Annemarie ondeugend maar stellig.

Het publiek van Theo Maassen wordt via een mail op de hoogte gebracht en krijgt de gelegenheid om desgewenst hun geld terug te krijgen. Omdat één van de kaartkopers bij de NOS blijkt te werken, is Theater de Liefde een uur na het versturen van de mail landelijk nieuws en blijft dat een volle week. Mylou en Simone duiken op in journaals en talkshows, er staan camera’s en demonstranten van verschillende kampen voor de deur. De gemeente stuurt BOA’s en legt een boete op. Maar Theater de Liefde staat op de kaart!

Het blijkt het begin van een mooi en succesvol avontuur. De bezoekers zijn enthousiast, over het mooie en gezellige pand, over wat het theater aan voorstellingen te bieden heeft, over de hartelijke en gastvrije sfeer die er hangt. ‘Een verborgen parel’, is een veelgehoorde term. 

Artiesten zijn al even enthousiast. Om dezelfde redenen, en bovendien omdat Haarlem een dergelijke kleine zaal miste. Een zaal waar de door de wol geverfde cabaretier zijn eerste try-outs kan spelen, maar vooral ook een zaal waar jong talent zich kan ontplooien. Met voorstellingen van bijvoorbeeld Lebbis en Jansen, Erik van Muiswinkel, André Manuel, Jochem Myjer en Ronald Goedemondt, namen die op voorhand uitverkopen, kunnen we wat risico nemen met nog onbekende talenten, die aan het begin staan van hun carrière. Daarnaast willen we graag investeren in talentontwikkeling, met een Open Podium, ofwel O.P. de Liefde.

Theater de Liefde wordt onbezoldigd gerund door een collegiaal bestuur, bestaande uit voorzitter Simone Lensink, penningmeester Anja Holleman en algemeen bestuurslid Annemarie Waterhout. Mylou Frencken tekent voor de artistieke leiding.